Bouwkundig detailleren voor tekenaar en ontwerper:

Techniek onderwijs rond en na 1950.

Voor de volgende onderwerpen ga naar:

de wederopbouw;
maar waardoor kwam het dan;


 

De wederopbouw:

Na de oorlog, waarin zoveel technische vindingen werden misbruikt voor agressieve doeleinden, stond (tijdens de wederopbouw) menigeen wat sceptisch tegenover de hiervoor gaande eeuw der techniek. Maar wanneer men keek naar primitieve streken met een archaïsche economie dan waren er niet veel, die de klok graag 300 jaar terug wilden zetten.   (Tests op school (Dr. J. Luning Prak 1952))

Er was voor de wederopbouw een nijpend gebrek aan geschoold personeel. Daarom vroegen zowel werkgevers als werknemers-organisaties aan gemeentebesturen om de benodigde scholingscursussen en ambachtscholen.

52.291 leerlingen in 1949 zie   hiervoor het subonderwerp "De groei van het technisch onderwijs" van het onderwerp "De institutionalisering" behorende bij dit onderdeel.

Niet alleen landelijk maar ook in Culemborg vroeg men aan het gemeentebestuur om benodigde scholingscursussen en een ambachtschool.

 
Nadat de Commissie van Toezicht op de Ambacht-teekenschool een onderzoek had ingesteld naar de haalbaarheid, besloot zij in 1946 tot de officieuze oprichting van de Stichting Ambachtsschool voor Culemborg en Omstreken. Deze stichting stelde zich ten doel een bijzondere, neutrale ambachtsschool op te richten, in stand te houden en voorts het Nijverheidsonderwijs in de ruimste zin des woords te bevorderen.

De grootste zorg was het vinden van een geschikt gebouw.
Na veel moeite kon men de helft van de voormalige openbare school (de zgn. Laanschool), aan de Goilberdingerstraat, van de huren en had men de beschikking over 4 leslokalen welke werden ingericht als houtwerkplaats, metaalwerkplaats, tekenzaal en een lokaal voor theorieonderwijs.

Particulieren en bedrijven stonden machines, werktuigen, werkbanken enz. in bruikleen af en de inrichting van de tekenzaal was afkomstig uit de Gemeentelijke Avondteekenschool.

In september werden de eerste leerlingen voor de 2 jarige opleiding verwelkomd.

In 1947 werd de 1e verdieping van de oude sigarenfabriek Trio in de Buitenmolenstraat in gebruik genomen als tekenzaal en een extra lokaal in het Elisabeth Weeshuis en de opleiding voor metaalbewerking werd tevens gesplitst in een opleiding voor smeden-bankwerkers, rijwiel-Herstellers, automonteurs en elektriciens.


 

Door het succes van de school groeide het aantal leerlingen zo snel waardoor de hiervoor genoemde locaties volstrekt ontoereikend waren en daarom werd er al in 1950 een nieuw schoolgebouw aan de Anthonie van Lalainglaan gebouwd dat in 1951 in gebruik werd genomen.
 
 

klik hier om naar boven te gaan


 

Maar waardoor kwam het dan:

Maar waardoor kwam het dan, dat ondanks het nijpend gebrek aan geschoold personeel, het meest verbreide instituut van technisch onderwijs, de ambachtschool, niet meer in ere was?
Dat tal van lagere scholen de kopstukken van de hoogste klas naar H.B.S. en gymnasium verwezen, de middenmoot naar de U.L.O. en de achterblijvers naar de achterschool.

Waar lag de fout?

Het begon al al bij de archaïsche naam die totaal niet paste in de toen al moderne technische wereld en hield vrijwel geen verband met de bestemming van de jongelui, die de school bezochten.

Waarom bleef deze school zich tooien met zulk een oude en vergane vlag?; terwijl haar illustere zuster in Delft al meerdere verschillende namen heeft gehad.
zie   hiervoor bovengenoemde verwijzing naar het onderwerp "De institutionalisering".

 
Welke naam moest de technische ambachtsschool dan dragen?

De naam LTS werd daarom rond 1960 ingevoerd maar verdween wederom al in 1992 en werd LBO. M.a.w. het technisch onderwijs werd weer gewoon een algemeen beroepsonderwijs en hierdoor waren we qua naamgeving weer terug op af.

 

 

Bouwkundig detailleren voor tekenaar en ontwerper:
dd: 30-09-2025

 

 
klik hier om naar boven te gaan